Dla nauczyciela, pedagoga, psychologa, terapeuty
1. Szkolenia specjalistyczne
W ramach szkoleń specjalistycznych proponujemy Państwu szeroki wachlarz zajęć, podnoszących poziom wiedzy na temat specyficznych zaburzeń wieku dziecięcego. Szkolenia pomogą Państwu w nabyciu kluczowych kompetencji koniecznych w pracy z dziećmi ze swoistymi trudnościami. Szkolenia mają charakter praktycznych warsztatów z elementami seminarium, studium przypadku oraz dyskusji grupowej.
Realizowane tematy:
Specyficzne trudności szkolne
- Dyskalkulia. Od diagnozy do skutecznej pomocy
- Diagnoza i terapia pedagogiczna dziecka dyslektycznego.
- Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Rozpoznawanie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu o podłożu dysleksji rozwojowej.
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu zdolności do skupiania uwagi i świadomego zapamiętywania.
- Dziecko z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego w szkole i klasie. Objawy zaburzeń i możliwości wsparcia ze strony nauczyciela.
- Dziecko z FAS (płodowym zespołem alkoholowym) w klasie. Funkcjonowanie, potrzeby, możliwości pomocy.
- Gotowość szkolna dziecka.
Zaburzenia emocji i zachowania
- Specyfika rozwoju dziecka ze szczególnym naciskiem na etapy, w których pojawiają się kryzysy, zachowania buntownicze i agresywne.
- Zaburzenia psychosomatyczne dzieciństwa i adolescencji.
- Praca z dzieckiem nadpobudliwym, impulsywnym, mającym problemy z koncentracją uwagi.
- Praca z dziećmi mającymi trudności adaptacji do nowych warunków życia (zmiana miejsca zamieszkania, zmiana szkoły, zmiana sytuacji rodzinnej- rozwód, śmierć rodzica).
- Trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.
- Jak radzić sobie z agresją i przemocą wśród dzieci i młodzieży?
- Zaburzenia odżywiania.
- Agresja - rodzaje, czynniki, sposoby przeciwdziałania.
- Zachowania lękowe wieku rozwojowego z uwzględnieniem fobii szkolnej.
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?
- Jak rozmawiać z nastolatkiem o zachowaniach ryzykownych?
- Formy i metody socjalizacji młodzieży przejawiającej trudności w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.
- Jak skutecznie przeciwdziałać przemocy rówieśniczej i prześladowaniu w szkole?
Rodzic, opiekun, dziecko, wychowawca
- Aktywne metody pracy z dzieckiem.
- Dopalacze i inne substancje psychoaktywne - metody działania.
- Formy i metody pracy psychopedagogicznej (terapia pedagogiczna) z wychowankiem jego rodziną.
- Nadpobudliwość psychoruchowa - wychowywać czy leczyć?
- Nastolatek w gimnazjum - jak pomóc w dorastaniu.
- Trudne relacje w rodzinie, ich diagnoza i możliwości działań terapeutycznych.
- Adaptacja dziecka do przedszkola.
- Oddziaływania wychowawcze wobec dzieci.
- Pozytywne wzmacnianie.
- Rola zabawy w rozwoju dziecka.
- Jak uczyć się szybko i skutecznie?
- Profilaktyka stresu, nowoczesne doradztwo zawodowe i inne czynniki chroniące przed syndromem wypalenia.
Zajęcia prowadzone są w trzech formach:
- Seminarium trwające 2 – 3 godziny dydaktyczne, prowadzone w formie interaktywnego wykładu z użyciem form aktywizujących, zawierające elementy dyskusji grupowej; ilość osób: bez ograniczeń; koszt jednej godziny: 150 zł.
- Warsztat 1° (podstawowy) odbywający się jednorazowo od 5 do 8 godzin dydaktycznych, opierający się na praktycznych ćwiczeniach z wykorzystaniem metod aktywizujących; ilość osób: od 6 do 12; koszt jednej godziny: 130 zł.
- Warsztat 2° (poszerzony) stanowiący cykl zajęć, od 15 godzin dydaktycznych, opierający się na praktycznych ćwiczeniach z wykorzystaniem metod aktywizujących, ilość osób: od 6 do 12, koszt jednej godziny: 110 zł.
Realizujemy także inne tematy na zamówienie
2. Szkoła dla rodziców i wychowawców
Szkoła dla rodziców i wychowawców to program spotkań adresowany do każdego, kto poszukuje sposobu nawiązania cieplejszych, opartych na zaufaniu i przyjaźni relacji zarówno z własnymi dziećmi jak też z uczniami i wychowankami.
Celem programu jest wspieranie rodziców jak też kadry nauczycielskiej w budowaniu przyjaznej atmosfery bezpieczeństwa i zrozumienia, pomoc w radzeniu sobie w bezpośrednim kontakcie z dziećmi i młodzieżą. To również nauka efektywnej, otwartej komunikacji, okazja do refleksji nad własną strategią wychowawczą.
Szkoła dla rodziców i wychowawców pozwala doświadczyć poczucia zadowolenia i wzajemnej bliskości płynącej z głębokiej relacji, dialogu między nauczycielem i uczniem, oraz więzi opartej na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Myślą przewodnią szkoły dla rodziców jest:
Wychowywać to kochać i wymagać
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod" co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.
Tematyka zajęć:
Część I - Budowanie relacji dorosły – dziecko/nastolatek, a w tym:
Część II – wspieranie umiejętności budowania relacji między dziećmi
Część III - dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzględniająca problemy wieku dorastania:
Czas trwania: Cykl 10 warsztatów, odbywających się raz w tygodniu i trwających 3 godziny każdy. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi przez specjalistów.
Prowadzenie: 2 trenerów – terapeutów programu
Koszt: 75 zł od osoby za 3 godzinny warsztat (koszt całkowity to 750 zł od osoby za cały program)
Ilość uczestników: 12 osób w grupie
Miejsce: placówka lub siedziba PCTS junior ul. 3go Maja 18/7a w Lublinie
Terminy: do uzgodnienia
Każdy uczestnik otrzymuje komplet materiałów szkoleniowych.
3. Superwizja szkolna
Superwizja szkolna oparta jest na założeniach Grup Balinta i koncentruje się na relacjach nauczyciel-uczeń. Ten typ pracy polega na dokonaniu wglądu w relację między dorosłym i dzieckiem - zatem spotkania bazują na omawianiu konkretnych przykładów uczestników grupy. Analiza tych relacji zapewnia profesjonalną i komfortową pracę z dziećmi i adolescentami. Zapobiega także trudnościom w kontakcie z uczniem oraz wypaleniu zawodowemu. Superwizje prowadzone są cyklicznie w grupach półotwartych co sprzyja zwiększeniu komfortu pracy i poczuciu bezpieczeństwa. Spotkania prowadzone są przez psychoterapeutów junior posiadających bogate doświadczenie w pracy superwizyjnej.
Grupa docelowa: nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Forma i czas pracy: Spotkania prowadzone są cyklicznie (minimum 5 spotkań raz w tygodniu) po 90 minut.
Koszt: 250 zł za spotkanie seminaryjne zorganizowane (grupa 10-12 osobowa) lub 40 zł odo osoby za 2 godz. seminarium w juniorze.
Prowadzenie: psychoterapeuta PCTS
4. Warsztaty z zakresu umiejętności osobistych i interpersonalnych
Prócz szkoleń stricte specjalistycznych proponujemy również szkolenia rozwijające umiejętności społeczne. Jak wiadomo praca nauczyciela wiąże się z ciągłym przebywaniem z uczniami, radzeniem sobie z ich niechęcią, brakiem motywacji, znudzeniem. Proponujemy Państwu ofertę szkoleń, które będą pomocne we wzmocnieniu umiejętności interpersonalnych nauczyciela. Zyskają Państwo między innymi wiedzę na temat tego jak skutecznie motywować podopiecznych, w jaki sposób prowadzić zajęcia, aby były interesujące czy też w jaki sposób rozwiązywać nawet najtrudniejsze konflikty.
Proponowane tematy:
- Trening umiejętności interpersonalnych uczeń- wychowawca.
- Asertywny nauczyciel – trening stawiania granic.
- Uważność (mindfullnes) w pracy nauczyciela - wzmacnianie motywacji i satysfakcji w pracy, redukcja stresu.
- Kreatywny nauczyciel – czyli o kreacji, twórczości, oryginalności w pracy z dziećmi i młodzieżą.
- Jak płonąć i nie dać się wypalić czyli kilka słów o stresie i wypaleniu zawodowym nauczyciela.
- Zmotywowany nauczyciel - żeby się chciało chcieć, czyli trudna sztuka motywowania.
- Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć - wszyscy możemy być mistrzami.
- Konflikt jako siła twórcza - od rywalizacji do współdziałania.
Realizujemy także inne tematy na zamówienie.
Zajęcia prowadzone są w dwóch formach:
- Warsztat 1° (podstawowy) odbywający się jednorazowo od 5 do 8 godzin dydaktycznych, opierający się na praktycznych ćwiczeniach z wykorzystaniem metod aktywizujących; ilość osób: od 6 do 12; koszt jednej godziny: 130 zł.
- Warsztat 2° (poszerzony) stanowiący cykl zajęć, od 15 godzin dydaktycznych, opierający się na praktycznych ćwiczeniach z wykorzystaniem metod aktywizujących, ilość osób: od 6 do 12, koszt jednej godziny: 110 zł.
5. Wykłady i seminaria
Dysponujemy również ofertą wykładów mających na celu bliższe zapoznanie się z teorią na gruncie której budujemy praktyczne zachowania. Podczas wykładów poruszymy tematy związane między innymi z kompetencjami wychowawcy, budowaniem relacji zarówno z podopiecznym jak też z rodzicami dziecka. Wykłady uzupełnione będą dyskusją grupową, której celem jest przedstawienie własnych przemyśleń i własnego punktu widzenia na forum grupy, podzielenie się doświadczeniami.
Proponowane tematy:
- Specyfika wieku dojrzewania ze szczególnym naciskiem na zadania rozwojowe, kryzysy tożsamości oraz obraz ciała.
- Rola grupy rówieśniczej w procesie kształtowania tożsamości u adolescentów.
- Mądre przywództwo czyli jak dzisiaj odpowiedzialnie wychowywać dzieci.
- Umiejętności terapeutyczne niezbędne w pracy nauczyciela.
- Efektywna współpraca kadry nauczycielskiej z rodzicami.
Realizujemy także inne tematy wykładów na zamówienie
Zajęcia prowadzone są w formie:
Seminarium trwającego 2 - 3 godziny dydaktyczne, prowadzonego w formie interaktywnego wykładu z użyciem form aktywizujących, ilość osób: bez ograniczeń, koszt jednej godziny: 150 zł.