Psychoterapia

Psychoterapuci pracujący w PCTS JUNIOR podejmują konsultacje oraz terapię DZIECI I MŁODZIEŻY, m.in. w następujących problemach rozwojowych i psychicznych: 

ZABURZENIA PROCESÓW EMOCJONALNO-MOTYWACYJNYCH

- Zaburzenia zachowania:

  • zachowania agresywne,
  • nieradzenie sobie ze złością,
  • zachowania opozycyjno-buntownicze,
  • niedostosowanie społeczne,
  • moczenie mimowolne - niekontrolowanie popędów oddawania moczu,
  • zanieczyszczanie się kałem - niekontrolowanie popędów oddawania kału,
  • zaburzenia snu, lęki nocne, somnambulizm,
  • zaburzenia odżywiania (anoreksja, odmowa jedzenia, bulimia, nawykowe wymioty, otyłość, zaburzenia łaknienia, zjadanie substancji niespożywczych),
  • zahamowanie psychoruchowe (ruchy mało sprawne i zręczne, ograniczenie spontanicznej aktywności ruchowej, symptomy niepokoju ruchowego, nieporządku w czynnościach wykonawczych, znaki braku zainteresowania otaczającą rzeczywistością, obniżenie ekspresji uczuciowej przy podwyższeniu się pobudliwości emocjonalnej, wzmożona reaktywność układu fizjologicznego (np. szybkie blednięcie, czerwienienie się),
  • stereotypie ruchowe (np. ssanie palca, kołysanie się, uderzanie głową o twarde powierzchnie),
  • zaburzenia nawyków i popędów (samouszkodzenia, hazard, piromania, kleptomania, trichotilomania - wyrywanie i zjadanie włosów)

- Zaburzenia emocji:

  • lęk przed separacją
  • zaburzenia lękowe w postaci fobii
  • lęk społeczny
  • uogólnione zaburzenia lękowe
  • zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie
  • zaburzenia depresyjne
  • zespół stresu pourazowego,
  • nerwica: m.in. nerwica natręctw, lękowa, depresyjna, hipochondryczna, histeryczna, konwersyjna, neurastenia, psychastenia,
  • zaburzenia lękowe z somatyzacją (odczuwaniem dolegliwości somatycznych przy braku diagnozy jakiejkolwiek choroby),
  • problemy psychosomatyczne, tzw. nerwice narządowe powiązane z zaburzeniami wegetatywno-somatycznymi (m.in.: spożywanie zbyt małej ilości wybranych pokarmów, problemy ze snem, z apetytem, migrena, bóle brzucha, alergia, astma itp.),
  • infantylizm uczuciowy: m.in. mała samodzielność i aktywność, szukanie oparcia u dorosłych, łatwe zniechęcanie się przeszkodami,
  • nerwowość dziecięca: m.in. objawy wegetatywne połączone z wzmożoną pobudliwością, zmianą nastrojów, zachowaniami regresyjnymi,

- Zaburzenia funkcjonowania społecznego:

  • reaktywne zaburzenia przywiązania,
  • zaburzenia selektywności przywiązania,
  • tiki

ZABURZENIA MOWY M.IN. NA TLE EMOCJONALNYM (TZW. LOGONERWICE)

  • niedojrzałość artykulacyjna: m.in. tzw. spieszczanie – popełnianie błędów artykulacyjnych,
  • jąkanie,
  • afonia histeryczna: całkowita utrata głosu lub mówienie jedynie szeptem,
  • mutyzm wybiórczy (niemożność mówienia w danych okolicznościach, przy zachowanej zdolności do mówienia w innych),
  • tiki głosowe (wokalne), np. chrząkanie, „przeczyszczanie gardła”, powtarzanie dźwięków wydawanych przez innych,
  • wydawanie nieartykułowanych okrzyków przy tikach ruchowych (podejrzenie zespołu Tourette’a),
  • koprolalia: wypowiadanie, wołanie lub wykrzykiwanie wulgarnych słów przy występowaniu jakiś tików.

ZABURZENIA ROZWOJU OSOBOWOŚCI

  • różnego rodzaju kryzysy rozwoju osobowości (brak  podstawowej ufności, poczucia bezpieczeństwa, ciągłe przeżywanie zagrożenia, trudności w osiągnięciu autonomii, samokontroli  i poczucia własnej odrębności, problemy w treningu czystości,  poczucie winy w związku z brakiem ukształtowania orientacji na cele i podejmowania inicjatywy, brak przedsiębiorczości i produktywności – poczucie niższości i niskie poczucie własnej kompetencji),
  • depresja (m.in. niski nastrój, utrata zainteresowań, duża męczliwość, myśli samobójcze i inne tendencje autodestrukcyjne),
  • poczucie alienacji: poczucie anomii – postrzeganie reguł społecznych jako niejasnych, sprzecznych oraz narzuconych z zewnątrz; poczucie bezsensu – brak jasności w co należy wierzyć i co jest w  życiu ważne; poczucie samowyobcowania – poczucie oderwania od własnych przekonań i idei; poczucie bezradności, brak związku między własnym zachowaniem i wywoływanymi przez nie skutkami; poczucie izolacji, osamotnienia.
  • zakłócenia rozwoju psychoseksualnego: zaburzenia dojrzewania, rozwoju seksualnego (niepewność co do własnej tożsamości płciowej lub orientacji seksualnej – osoby nie są pewne czy ich orientacja jest homoseksualna, heteroseksualna czy biseksualna – lęki związane z seksualnością, własną rolą seksualną); orientacja seksualna niezgodna z ego (ego-dystoniczna) – odnosi się do istnienia psychicznego cierpienia z powodu własnej orientacji homoseksualnej; zaburzenia związków seksualnych; prostytucja, nierząd nieletnich; bardzo wczesna inicjacja seksualna; zaburzona identyfikacja z rolami seksualnymi rodziców, czasami związana np. z niechęcią rodziców względem dziecka lub jego płci; samogwałt dziecięcy wywołany przypadkowym doświadczeniem dziecka, które jako przyjemne – utrwaliło się; kompulsywna masturbacja; natręctwa seksualne; seksoholizm – częste oglądanie pornografii.
  • trudności w relacjach z bliskimi osobami i niezdolność do nawiązywania bliskich kontaktów emocjonalnych,
  • poczucie niskiej samooceny i negatywny obraz siebie i niewiara we własne możliwości,
  • socjopatia / charakteropatia: nazewnictwo w zależności, czy przyczyny tkwią w zaniedbaniach środowiskowych czy uszkodzeniu c.u.n. – m.in. niekontrolowane wybuchy złości, gniewu, nadpobudliwość, niski poziom uczuciowości wyższej, przejawy patologicznych potrzeb.

 

ZAKŁÓCENIA FUNKCJONOWANIA W ZWIĄZKU ZE ZDARZENIAMI ŻYCIOWYMI

  • żałoba po śmierci bliskiej osoby,
  • trudności z radzeniem sobie z sytuacjami stresującymi,
  • trudności z adaptacją do środowiska przedszkolnego i szkolnego,
  • niezdolność przystosowania się do trudnej sytuacji życiowej (m.in. rozwód rodziców),
  • doświadczenie przemocy fizycznej i psychicznej,
  • współuzależnienie w związku z alkoholizmem jakiegoś członka rodziny,
  • zakłócenia zachowania w związku z wykorzystaniem seksualnym i innymi urazami seksualnymi.