Psychoterapuci pracujący w PCTS JUNIOR podejmują konsultacje oraz terapię DZIECI I MŁODZIEŻY, m.in. w następujących problemach rozwojowych i psychicznych:
ZABURZENIA PROCESÓW EMOCJONALNO-MOTYWACYJNYCH
- Zaburzenia zachowania:
- zachowania agresywne,
- nieradzenie sobie ze złością,
- zachowania opozycyjno-buntownicze,
- niedostosowanie społeczne,
- moczenie mimowolne - niekontrolowanie popędów oddawania moczu,
- zanieczyszczanie się kałem - niekontrolowanie popędów oddawania kału,
- zaburzenia snu, lęki nocne, somnambulizm,
- zaburzenia odżywiania (anoreksja, odmowa jedzenia, bulimia, nawykowe wymioty, otyłość, zaburzenia łaknienia, zjadanie substancji niespożywczych),
- zahamowanie psychoruchowe (ruchy mało sprawne i zręczne, ograniczenie spontanicznej aktywności ruchowej, symptomy niepokoju ruchowego, nieporządku w czynnościach wykonawczych, znaki braku zainteresowania otaczającą rzeczywistością, obniżenie ekspresji uczuciowej przy podwyższeniu się pobudliwości emocjonalnej, wzmożona reaktywność układu fizjologicznego (np. szybkie blednięcie, czerwienienie się),
- stereotypie ruchowe (np. ssanie palca, kołysanie się, uderzanie głową o twarde powierzchnie),
- zaburzenia nawyków i popędów (samouszkodzenia, hazard, piromania, kleptomania, trichotilomania - wyrywanie i zjadanie włosów)
- Zaburzenia emocji:
- lęk przed separacją
- zaburzenia lękowe w postaci fobii
- lęk społeczny
- uogólnione zaburzenia lękowe
- zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie
- zaburzenia depresyjne
- zespół stresu pourazowego,
- nerwica: m.in. nerwica natręctw, lękowa, depresyjna, hipochondryczna, histeryczna, konwersyjna, neurastenia, psychastenia,
- zaburzenia lękowe z somatyzacją (odczuwaniem dolegliwości somatycznych przy braku diagnozy jakiejkolwiek choroby),
- problemy psychosomatyczne, tzw. nerwice narządowe powiązane z zaburzeniami wegetatywno-somatycznymi (m.in.: spożywanie zbyt małej ilości wybranych pokarmów, problemy ze snem, z apetytem, migrena, bóle brzucha, alergia, astma itp.),
- infantylizm uczuciowy: m.in. mała samodzielność i aktywność, szukanie oparcia u dorosłych, łatwe zniechęcanie się przeszkodami,
- nerwowość dziecięca: m.in. objawy wegetatywne połączone z wzmożoną pobudliwością, zmianą nastrojów, zachowaniami regresyjnymi,
- Zaburzenia funkcjonowania społecznego:
- reaktywne zaburzenia przywiązania,
- zaburzenia selektywności przywiązania,
- tiki
ZABURZENIA MOWY M.IN. NA TLE EMOCJONALNYM (TZW. LOGONERWICE)
- niedojrzałość artykulacyjna: m.in. tzw. spieszczanie – popełnianie błędów artykulacyjnych,
- jąkanie,
- afonia histeryczna: całkowita utrata głosu lub mówienie jedynie szeptem,
- mutyzm wybiórczy (niemożność mówienia w danych okolicznościach, przy zachowanej zdolności do mówienia w innych),
- tiki głosowe (wokalne), np. chrząkanie, „przeczyszczanie gardła”, powtarzanie dźwięków wydawanych przez innych,
- wydawanie nieartykułowanych okrzyków przy tikach ruchowych (podejrzenie zespołu Tourette’a),
- koprolalia: wypowiadanie, wołanie lub wykrzykiwanie wulgarnych słów przy występowaniu jakiś tików.
ZABURZENIA ROZWOJU OSOBOWOŚCI
- różnego rodzaju kryzysy rozwoju osobowości (brak podstawowej ufności, poczucia bezpieczeństwa, ciągłe przeżywanie zagrożenia, trudności w osiągnięciu autonomii, samokontroli i poczucia własnej odrębności, problemy w treningu czystości, poczucie winy w związku z brakiem ukształtowania orientacji na cele i podejmowania inicjatywy, brak przedsiębiorczości i produktywności – poczucie niższości i niskie poczucie własnej kompetencji),
- depresja (m.in. niski nastrój, utrata zainteresowań, duża męczliwość, myśli samobójcze i inne tendencje autodestrukcyjne),
- poczucie alienacji: poczucie anomii – postrzeganie reguł społecznych jako niejasnych, sprzecznych oraz narzuconych z zewnątrz; poczucie bezsensu – brak jasności w co należy wierzyć i co jest w życiu ważne; poczucie samowyobcowania – poczucie oderwania od własnych przekonań i idei; poczucie bezradności, brak związku między własnym zachowaniem i wywoływanymi przez nie skutkami; poczucie izolacji, osamotnienia.
- zakłócenia rozwoju psychoseksualnego: zaburzenia dojrzewania, rozwoju seksualnego (niepewność co do własnej tożsamości płciowej lub orientacji seksualnej – osoby nie są pewne czy ich orientacja jest homoseksualna, heteroseksualna czy biseksualna – lęki związane z seksualnością, własną rolą seksualną); orientacja seksualna niezgodna z ego (ego-dystoniczna) – odnosi się do istnienia psychicznego cierpienia z powodu własnej orientacji homoseksualnej; zaburzenia związków seksualnych; prostytucja, nierząd nieletnich; bardzo wczesna inicjacja seksualna; zaburzona identyfikacja z rolami seksualnymi rodziców, czasami związana np. z niechęcią rodziców względem dziecka lub jego płci; samogwałt dziecięcy wywołany przypadkowym doświadczeniem dziecka, które jako przyjemne – utrwaliło się; kompulsywna masturbacja; natręctwa seksualne; seksoholizm – częste oglądanie pornografii.
- trudności w relacjach z bliskimi osobami i niezdolność do nawiązywania bliskich kontaktów emocjonalnych,
- poczucie niskiej samooceny i negatywny obraz siebie i niewiara we własne możliwości,
- socjopatia / charakteropatia: nazewnictwo w zależności, czy przyczyny tkwią w zaniedbaniach środowiskowych czy uszkodzeniu c.u.n. – m.in. niekontrolowane wybuchy złości, gniewu, nadpobudliwość, niski poziom uczuciowości wyższej, przejawy patologicznych potrzeb.
ZAKŁÓCENIA FUNKCJONOWANIA W ZWIĄZKU ZE ZDARZENIAMI ŻYCIOWYMI
- żałoba po śmierci bliskiej osoby,
- trudności z radzeniem sobie z sytuacjami stresującymi,
- trudności z adaptacją do środowiska przedszkolnego i szkolnego,
- niezdolność przystosowania się do trudnej sytuacji życiowej (m.in. rozwód rodziców),
- doświadczenie przemocy fizycznej i psychicznej,
- współuzależnienie w związku z alkoholizmem jakiegoś członka rodziny,
- zakłócenia zachowania w związku z wykorzystaniem seksualnym i innymi urazami seksualnymi.